Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Nicea. Tramwaj efektywnym środkiem transportu

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
23-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Nicea. Tramwaj efektywnym środkiem transportu
fot. Mateusz Kieruzal
Nicea od lat inwestuje w rozwój transportu publicznego, stawiając na ekologiczne, wydajne i nowoczesne rozwiązania. Sieć tramwajowa stała się fundamentem miejskiej mobilności i symbolem zielonej transformacji jednego z najważniejszych miast Lazurowego Wybrzeża.

Historyczna, nicejska sieć tramwajowa działała od końca XIX wieku aż do lat 50. XX wieku, kiedy została zlikwidowana, albowiem duże znaczenie w transporcie miejskim zaczęły zyskiwać autobusy i prywatne samochody. Decyzję o przywróceniu tramwajów podjęto w latach 90., w odpowiedzi na – co nie może zaskakiwać – narastające problemy zanieczyszczeniem powietrza i wysokim natężeniem ruchu ulicznego, co uniemożliwiło sprawne poruszanie się pieszym po nadmorskiej aglomeracji.

Obsługę pasażerów zapewniają tramwaje od Alstom – Citadis, które znane są z cichej pracy, dużej pojemności i eleganckiej stylistyki dopasowanej do architektury miasta. Większość linii wyposażono w odcinki bez sieci trakcyjnej – tramwaje korzystają tam z baterii, które ładują się na przystankach i pod siecią na pozostałych segmentach trasy. Dzięki temu najbardziej reprezentacyjne obszary Nicei – m.in. avenue Jean Médecin czy plac Masséna – pozostały wolne od przewodów trakcyjnych, zachowując swoją estetykę.


Pierwsza linia nowoczesnego tramwaju (T1) ruszyła w 2007 roku, natychmiast stając się jednym z najpopularniejszych środków transportu w Nicei. Dziś sieć tramwajowa w tym francuskim mieście obejmuje trzy główne linie:
  • Linia T1 przebiega łukiem z północy na północny wschód miasta, przez centralne dzielnice. Jej charakterystyczną cechą jest odcinek w pełni zintegrowany z przestrzenią miejską – tramwaje poruszają się tam w strefie pieszej, bez sieci trakcyjnej, dzięki zastosowaniu zasilania z akumulatorów. Pierwsza linia tramwajowa obsługuje kluczowe obszary handlowe, administracyjne i mieszkaniowe, będąc kręgosłupem komunikacji wewnątrzmiejskiej.
  • Linia T2 łączy port lotniczy Nicea–Lazurowe Wybrzeże z centrum miasta oraz wschodnią częścią metropolii, biegnąc w tunelu przez śródmieście, co pozwala ominąć zatłoczone ulice i znacznie skrócić czas przejazdu. To jedno z najbardziej efektywnych rozwiązań na południu Francji, znacznie ograniczające ruch samochodowy na trasie do nicejskiego lotniska – zwłaszcza w sezonie letnim, kiedy popyt na podróże lotnicze do tego regionu Śródziemnomorza gwałtownie wzrasta (do Nicei można dolecieć regularnie z Krakowa i Warszawy, a wkrótce także z Gdańska).
  • Linia T3 została uruchomiona, aby obsłużyć dynamicznie rozwijające się tereny na północnym zachodzie Nicei. Łączy strefy mieszkaniowe, edukacyjne i biznesowe z pozostałymi dwoma linami tramwajowymi, umożliwiając łatwe przesiadki i rozładowując ruch w korytarzu lotniskowym.
Nicea planuje dalszy rozwój systemu tramwajowego, m.in. rozbudowę linii w kierunku zachodnich gmin metropolitalnych oraz poprawę przepustowości istniejących tras. Rozważane są również rozwiązania hybrydowe i rozszerzenie odcinków bez sieci trakcyjnej. Francuskie miasto traktuje tramwaj jako fundament przyszłościowego systemu transportowego – niskoemisyjnego, dostępnego i przyjaznego dla mieszkańców i turystów. Jeden przejazd – niezależnie od długości podróży – kosztuje 1,70 euro. Choć na nieobeznanych turystów czeka pułapka – w automatach biletowych na lotnisku sprzedawane są bilety na tramwaj z lotniska i na lotnisko, które kosztują 10 euro, mimo że przejazd przez stacje w dwie porcie lotniczym jest bezpłatny. Bilety podlegają kasowaniu od stacji Grand Arénas.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław. Koleje Dolnośląskie pomogą... przy budowie Tramwaju na Swojczyce

Komunikacja

Solaris wygrywa w Ostrowie Wielkopolskim

Komunikacja

Solaris wygrywa w Ostrowie Wielkopolskim

Paulina Piziorska 20 listopada 2025

Nowy Jork. Metro z kontraktem na 378 nowych wagonów

Komunikacja

Nowy Jork. Metro z kontraktem na 378 nowych wagonów

Przemysław Farsewicz 23 listopada 2025

Nowe tramwaje Škody wożą już pasażerów Brandenburga

Komunikacja

Nowe tramwaje Škody wożą już pasażerów Brandenburga

Przemysław Farsewicz 22 listopada 2025

Zobacz również:

Wrocław. Koleje Dolnośląskie pomogą... przy budowie Tramwaju na Swojczyce

Komunikacja

Solaris wygrywa w Ostrowie Wielkopolskim

Komunikacja

Solaris wygrywa w Ostrowie Wielkopolskim

Paulina Piziorska 20 listopada 2025

Nowy Jork. Metro z kontraktem na 378 nowych wagonów

Komunikacja

Nowy Jork. Metro z kontraktem na 378 nowych wagonów

Przemysław Farsewicz 23 listopada 2025

Nowe tramwaje Škody wożą już pasażerów Brandenburga

Komunikacja

Nowe tramwaje Škody wożą już pasażerów Brandenburga

Przemysław Farsewicz 22 listopada 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij